In balans zijn met jezelf

In balans zijn met jezelf

In balans zijn met jezelf, wie wil dat nou niet? Niet meer achter de feiten aanlopen, het gevoel hebben dat je vastzit in een te druk schema, weinig tijd voor je geliefde of vrienden en zeker niet de minst belangrijke: het gevoel hebben dat je jezelf voorbij loopt. Iedereen is er wel eens tegen aan gelopen, we hebben vandaag de dag zoveel mogelijkheden dat het al snel veel wordt. Hoe kun je in balans komen én hoe kun je deze balans behouden in een moeilijke periode? In dit artikel volgen drie tips om jou op weg te helpen!

Tip 1: Neem tijd om te voelen

Om te weten hoe je in balans komt, wil je weten waar je op dit moment staat. Neem de tijd om stil te staan en te voelen. Hoe zit je in je lichaam? Heb je veel gedachten? Het is nu het moment om te analyseren, het kan helpen om het op te schrijven of uit te beelden in een moodboard. Zo kun je je gedachten overzichtelijker maken en waar nodig categoriseren. Voor het creëren van een moodboard gebruik je Pinterest of een handige online tool. Het is heel belangrijk om al je gedachten niet te veroordelen, maar laat ze op de vrije loop. Als je merkt dat je hier meer tijd voor nodig hebt dan plan je dagelijks een moment in van een minuut of tien waarin je je gedachten de vrije loop laat en de focus verlegt naar je ademhaling. Adem rustig in door je neus en adem in op hetzelfde tempo weer uit door je mond. Iedere keer dat je gedachten afglijden, verleg je de aandacht weer naar je ademhaling. Een yogakussen helpt je in een goede houding en zorgt ervoor dat alle aandacht kan uitgaan naar je moment en niet naar een niet lekker zittende stoel of koude ondergrond. Wist je dat je nu aan het mediteren bent?

Balans

Tip 2: Oh guacamole!

Niet alleen wat je denkt heeft invloed op je leven, maar ook wat je eet en drinkt speelt een grote rol. Jouw darmstelsel staat in directe verbinding met je hersenen omdat het allebei zenuwstelsels in je lichaam zijn, zo kun je je letterlijk mentaal niet fijn gaan voelen door wat je eet en andersom werkt het net zo. Als je niet goed in je vel zit, kun je lichamelijke klachten krijgen. Zorg dat je stimulerende middelen zoals alcohol, koffie en sigaretten zoveel mogelijk vermijdt en focus je op de gezonde voedingsstoffen zodat je voldoende mineralen, vitaminen en vezels binnenkrijgt. Probeer hierbij de 80 /20 regel aan te houden: 80% van wat je eet is bij voorkeur een heel ingrediënt en zou je zo uit de natuur moeten kunnen halen zonder dat het bewerkt is. Je kunt denken aan verschillende soorten groenten zoals een paprika, komkommer of een wortel maar ook aan een zoete aardappel of een banaan. Kijk bovendien eens hoe je een snackmoment gezond kunt aankleden, een chipje met guacamole bijvoorbeeld? Avocado’s zijn super gezond voor je, ze bevatten heel veel goede eigenschappen. Drink voldoende water en/ of groene of kruiden thee, maak het leuk voor jezelf en kleed het water af en toe aan met verse takjes munt of lekker fruit. Veel lichaamsprocessen lopen op water en bij onvoldoende water gaat het allemaal wat stroever verlopen, dit kan uiteindelijk leiden tot lichaamsklachten.

Tip 3: Yoga

Als je meer tijd wilt besteden aan in balans komen dan is yoga een super middel. Yoga pakt zowel je geest als lichaam aan en je kunt op de meest uiteenlopende niveaus instappen. Yin Yoga is een yogastijl waarbij de focus op ontspanning ligt. Een practice bestaat uit een aantal houdingen die je in een ietwat verwarmde ruimte in alle tijd uitvoert. Eén houding kan wel vijf minuten in beslag nemen. Zo kom je tot een diepe ontspanning en stretch je je spieren volledig. Het helpt zelfs mensen met een burn-out. Als je nog niet zo bekend bent met yoga dan kun je een kijkje nemen op YouTube waar het bordervol goede yoga kanalen staat zoals Yoga with Adriene. Met een yogamatje en de nodige toevoegingen zoals yoga sokken, een deken en een blok kom je een heel eind. Per stijl en persoon ligt het er aan welke accessoires je nodig hebt maar een yogamat vormt toch altijd wel de basis. Als je naar een sportschool of studio gaat voor een yogasessie kan het heel fijn zijn om een handdoek of yoga sokken mee te nemen, zo zorg je voor een goede hygiëne voor jezelf, wel zo fijn. Een blok voorkomt blessures en een deken houdt je lekker warm, zelfs in de zomer kan dit heel prettig zijn!

Hoe zorg jij voor balans in je leven? Heb je nog goede tips om te delen uit eigen ervaring?

 

Eén gedachte over “In balans zijn met jezelf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Lees vorig bericht:
mozaïek
Inspiratie voor het gebruik van mozaïek

Een van de leukste manieren om je interieur een hele nieuwe uitstraling te geven is door mozaïek. Misschien denk je...

Sluiten