Review | Antidieetboek

Review | Antidieetboek

Antidieetboek

Onlangs ontving ik een persbericht over een nieuw verschenen boek. Normaal ben ik niet zo van de boeken over een dieet, het aanpassen van voedingsgewoonten en dat soort dingen. Maar nu werd ik toch wel nieuwsgierig naar het boek zelf. En dus vroeg ik de uitgever of ik misschien een exemplaar van het boek mocht ontvangen om een review te schrijven.

Het Antidieetboek

Eerst even vooraf: Ik geloof niet dat je je eetpatroon kunt veranderen aan de hand van een boekje. Je eetpatroon veranderen is iets wat je zelf moet doen en waar je zelf achter moet staan. Maar je kunt wel tips uit verschillende boeken halen waar je misschien wat aan hebt bij het aanpassen van je eigen eetpatroon.

Het Antidieetboek is zo’n boek waar handvatten instaan om je eetpatroon aan te pakken. Dit schrijft de uitgever over het boek:

Goed eten en gewicht verliezen is niet moeilijk als je bereid bent de vele marketingmythes door te prikken. Het Antidieetboek geeft je daarvoor de middelen in handen. Vanuit een stevige kennis van zaken en op basis van persoonlijke ervaring opent het Antidieetboek je de ogen. Met tal van praktijkvoorbeelden over de onzin die er vanuit de voedingsindustrie over je wordt uitgestort en met een alternatieve schijf van vijf. Geen boek vol verboden en geboden, maar een sleutel tot zelfredzaamheid.

Ik ben eerlijk, enkele van de marketingmythes kende ik ook niet. Weet jij bijvoorbeeld hoe het bekende vinkje tot stand is gekomen? Ik wist het niet tot ik het boek las. Wat ik ook vond na het openen van het boek was dat de inhoudsopgave je wel nieuwsgierig maakt naar de inhoud van het boek. Door de korte koppen die toch nog veel verhullen, wil je toch eigenlijk wel weten waar het precies over gaat.

Daarnaast staan er ook opdrachten in voor jou als lezer die je uit kan voeren als je echt zelf je eetpatroon aan wilt passen. Te beginnen met, en dat lees je wel vaker, alles opschrijven wat je per dag eet. En dan is een koffie met suiker en melk dus drie producten: koffie, suiker en melk. En iedere keer dat je wat eet turf je dat op je lijstje. Ik denk wel dat je dan eigenlijk versteld staat van wat je dan zoal eet op een dag.

Dit zegt de schrijver:

‘Dieet is één van de meest misbruikte woorden. Veel mensen zien een dieet als een tijdelijke onderbreking van hun eetpatroon om een bepaald doel te bereiken.Dat werkt niet. Is er iets dat wel werkt? 2,5 jaar geleden woog ik 130 kilo. Op dit moment weeg ik 35 kilo minder. Ik leg in het Antidieetboek niet alleen uit hoe ik op een dag veel te zwaar werd, maar vooral ook hoe ik dat zonder fratsen en moeilijk doen heb terug gebracht naar 95 kilo. Ik geef heel veel informatie en middelen in handen om zelf tot een gezond eetpatroon te komen, compleet met praktische suggesties voor de invulling daarvan. Maar vooral ontzenuw ik de gigantische hoeveelheid mythes die er over ons wordt uitgestort over eten en diëten.’

Meer boeken

Van de hand van Gerrit Jan Groothedde verscheen eerder het boek weg van de supermarkt.

Dit artikel bevat affiliate links en het Antidieetboek is gesponsord door Uitgeverij Unieboek. Voor meer informatie zie mijn disclaimer.