Review | It Girl

Review | It Girl

Vandaag een review van een leesboek. Namelijk het boek It Girl, geschreven door Katy Birchall. Ik mocht een exemplaar van het boek ontvangen om hier een review over te schrijven, nadat het persbericht wat ik hierover ontving mij nieuwsgierig maakte naar het boek. Wil je weten wat ik van het boek vond? Lees dan snel verder.

Synopsis

Waar gaat It Girl precies over? Ik kopieer even een stukje uit het persbericht voor je.

It Girl vertelt het verhaal van de veertienjarige Anna Huntley, die met haar vader in Londen woont. Anna is een tikkeltje nerderig en behoorlijk onhandig. Ze houdt van oude films, leest het liefst stripboeken en haar beste vriend is haar hond genaamd Hond. Niemand op school merkt haar op, behalve wanneer ze bijvoorbeeld per ongeluk het haar van het populairste meisje van de school in de fik steekt. Ze is het liefst onzichtbaar zodat ze haar vrienden niet voor schut zet, wat onmogelijk wordt als haar vader zich verlooft met de beroemdste actrice ter wereld. Ineens is Anna populair en wil iedereen haar vriend zijn. Maar wil deze nieuwe It Girl wel beroemd zijn?

Mijn indruk

De eerste indruk van het boek toen ik hem uit de verpakking haalde was dat ik de cover heel vrolijk vind. De felle, glimmende kleuren op de kaft maken dat de cover er vrolijk uitziet en mij uitnodigde alvast een blik in het boek te werpen. Wat ik ook wel heel grappig vond aan de cover is dat de letters er als het ware bovenop liggen. De hele cover bestaat uit een kleine 3D effect, wat weer zorgt voor een speelse indruk.

Ik begon niet echt op het meest ideale moment met lezen in het boek. Ik was namelijk nogal moe toen ik het boek de eerste keer opensloeg. Maar ik was zo nieuwsgierig naar het boek dat ik toch persé al wilde beginnen. En dus las ik welgeteld drie pagina’s en legde ik toen toch maar het boek weg omdat mijn ogen dicht begonnen te vallen. Maar dat kwam echt puur door mijn vermoeidheid en niet door het boek zelf, want het boek zelf is lekker vlot geschreven en moeilijk weg te leggen als je er eenmaal in bezig bent.

En dat is iets wat ik wel heel fijn vind bij een boek. Het moet makkelijk te lezen zijn. Geen extreem moeilijke woorden waar je eerst over na moet denken wat het precies betekent. Geen lange zinnen waarbij je aan het eind van de zin het begin niet meer weet. Nee gewoon vlot geschreven alsof je er zelf bij bent. Dat maakt ook dat je je beter in kunt leven in de situatie, waardoor ik in elk geval het boek minder snel weg leg.

Thema’s in het boek

Dit boek is bedoeld voor jongeren vanaf 11 jaar. In het boek komen verschillende thema’s aan bod waar deze jongeren zichzelf in zullen kunnen herkennen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

• Leven op de middelbare school
  • Vriendschap
  • Familie
  • Reputatie
  • Populariteit

Over de schrijfster

It Girl is het debuut van talent Katy Birchall, een jonge en debuterend schrijfster met een frisse, scherpe en bijzonder originele schrijfstijl. Ze werkt ook als redacteur bij het tijdschrift Country Life. In 2001 heeft Katy de 24/7 Theatre Award voor ‘meest veelbelovende nieuwe komedie’ gewonnen voor haar uitermate serieuze toneelstuk over een ninja-aap die naar een etentje gaat. In 2011 won ze de Theater Festival Prijs voor ‘meest veelbelovend schrijver’. Haar drie labradors zijn de liefdes van haar leven, ze is enigszins geobsedeerd door Jane Austen en op een dag hoopt ze wakker te worden als een elf uit Lord of the Rings. Ze woont in de Londense wijk Brixton met haar (blijkbaar) veel coolere en grappigere huisgenote.

Lijkt dit jou ook een leuk boek? Of ben je meer van andere genres? Laat het me weten in een reactie!

Dit artikel is ontstaan door een gesponsord product en bevat affiliate links. Voor meer informatie lees mijn disclaimer.