Review: Stukjes Hemelblauw

Review: Stukjes Hemelblauw

Ik doe mee met een blogtournee en vandaag is het mijn beurt om een review te plaatsen over het boek Stukjes Hemelblauw.  Dus wat vond ik van het boek, voor wie is het boek bedoeld? Wat vond ik van bijvoorbeeld de schrijfstijl? Dat deel ik vandaag allemaal met je in dit artikel.

Stukjes Hemelblauw

Stukjes Hemelblauw vertelt het verhaal van Zac en Ira, een broer en zus, die zonder vader en moeder opgroeien. Daardoor verhuizen ze van het ene pleeggezin naar het andere tot ze plotseling, als ze zeven en negen jaar oud zijn, naar een kindertehuis worden gebracht. Daar maken ze kennis met de vriendelijke Silas, de prachtige Hortense, de pesterige Jimmy en de griezelige mevrouw Clarks. Na de nodige verwikkelingen en avonturen gaat uiteindelijk hun diep gekoesterde wens in vervulling… Op de achterkant van het boek wordt het volgende geschreven:

Ik had het gevoel dat Zac en ik bijna onzichtbaar waren en ik wilde ervoor zorgen dat ons verhaal verteld werd.. En als het leven dan niet beter werd, of in ieder geval interessanter, dan zo ik het zelf wel verzinnen – dan zou ik er heksen en kastelen en ritjes in snelle auto’s in stoppen. Maar dat hoefde niet. Het leven had mijn hulp helemaal niet nodig om spannend te worden.

Doelgroep

Stukjes Hemelblauw is geschreven voor jonge volwassenen, al geeft bol.com bijvoorbeeld aan dat het voor vier jaar en ouder is. Nou vind ik vier jaar zelf wel wat jong, maar kinderen in de leeftijd van de hoofdpersonages in het boek zouden het wel kunnen lezen. Zij kunnen zich misschien ook herkennen in dingen die zich afspelen in het boek. Door de korte hoofdstukken in het boek kan je heel makkelijk op een avond een stukje lezen om de volgende dag het volgende hoofdstukje te lezen. Ideaal dus ook voor kinderen die leren lezen. De illustraties in het boek maken het nog leuker om het boek te lezen.

hond

Over de schrijfster

De schrijfster van dit boek, Sue Durrant, bracht zelf haar kindertijd door in Schotland. Op haar twaalfde verhuisde zij naar Leistershire. Tegenwoordig wonen zij en haar partner samen met hun tienerkinderen in Brighton. Stukjes Hemelblauw is haar debuut roman.

Wat vind ik van het boek?

Stukjes Hemelblauw is een makkelijk te lezen boek. Een serieus boek, maar ook met veel grappige momenten in het verhaal. En zelf vond ik het wel fijn dat het allemaal kleine dagboekfragmenten zijn als het ware waardoor je steeds een stukje kunt lezen als je even tijd hebt.

Verkrijgbaarheid

Dit boek is verkrijgbaar via de bekende verkoop adressen en kost €15,95. Je kunt hem ook heel gemakkelijk hier bestellen.

Heb jij dit boek al gelezen? Wat vond jij ervan?